Syafiq Rashid

My photo
Kuala Lumpur, Malaysia
Assalamualaikum. Nama sudah tertera diatas. Currently study Medical Assistant at Pusrawi International College of Medical Sciences. InsyaAllah :) ѕтαят ωιтн вιѕмιℓℓαн. єи∂ ωιтн αℓнαм∂υℓιℓℓαн. ραтιєи¢є ωιтн ѕυвнαиαℓℓαн. ρяσмιѕє ωιтн ιиѕуααℓℓαн. уσυя ℓιfє ωιℓℓ вє вℓєѕѕє∂ ву αℓℓαн ѕωт :')

Sunday 11 November 2012

Kehidupan Dalam Perubatan

ASSALAMUALAIKUM


Bismillahirahmanirahim// hai semua. haa. hari nie tetiba aku rasa macam nak update blog. yeaah! memang pun. tapi malam nie aku nak kongsi cerita pasai benda lain. izinkan aku untuk kongsi cerita selama beberapa bulan aku belajar dalam bidang perubatan nie.

actually, aku datang dari bidang yang berlainan. aku dari kelas perakaunan. tetiba dipaksa masuk dalam bidang lain dari akaun. ehh, bukan dipaksa, tapi dengan rela hatinya. yaah! aku dapat macam macam tempat untuk future study. tapi banyak untuk perakaunan. kenapa aku tak pilih akaun? tah lah. *mesti koang rasa macam nak hentak kepala aku dengan betik kan?* HAHA`lastly, aku pilih medical assistant untuk future study aku sendiri. yaa, dari kecik dulu aku memang ada pasang cita cita untuk jadi doktor satu hari nanti. eleh, tak payah nak sembang kencang ah korang. mostly, semua masa kecik dulu bila cikgu tanya cita cita dah besar nak jadi apa, semua pakat jawab nak jadi doktor kan? haa, sama jugak macam aku :)

dan ini lah jalan aku untuk capai cita cita masa kecik tu dulu. yelah, memang orang kata agak sukar dan jauh perjalanan yang aku pilih nie untuk capai cita cita tuu. tapi, jika ditakdirkan aku tak dapat nak jadi seorang doktor, aku masih lagi berada dalam bidang perubatan sebagai pembantu perubatan. 

pengalaman aku bila belajar dalam bidang perubatan nie. sangat angat best bila dah duduk study dalam bidang nie. walaupun kadang kadang suasana kelas yang sangat kecoh dan ada jugak kadang kadang tu macam macam problem dalam kelas. but, everythings yang terjadi adalah satu pengalaman dan sesuatu yang mengajar erti dewasa. dewasa apa? dewasa untuk menyelesaikan masalah.

dalam perubatan nie banyak yang kena menghafal. nak nak dalam subjek anatomy lah. anatomy sangat penting. banyak sangat yang nak kena hafal. organ dalam badan, tulang, termasuk lah sel sel yang halus dan kecik tuu. bak kata sir Hafiz, kalau tak tahu struktur tubuh badan dan ape yang terdapat dalam badan, kita tak kan tahu physiology dia. macam mana dia membantu dalam pergerakan lah ape lah. actually, aku banyak lagi yang tak hafal. terutamanya bab skeletal system. bruuuu ~~

  
masa lukis gambar tulang tangan nie memang aku sangat bengang. dah la aku nie tak pandai melukis, kena pulak lukis benda benda macam nie. heh ~ tension gua.

banyak yang best belajar benda benda macam nie. nak nak pasal cell. kadang kadang tu bila dah belajar pasal perubatan nie, baru aku tahu sains dan islam memang tak jauh bezanya. kepala otak aku nie tertanya tanya jugak, macam mana Allah boleh mencipta sesuatu yang sangat kecik macam cell cell dalam badan kita nie dan setiap benda yang ada dalam badan kita nie semua ada fungsinya sendiri. begitu indah ciptaan Allah kepada manusia seperti kita nie. macam yang Allah dah kata kan, manusia adalah seindah indah ciptaan :)





 
kalau nak dicerita kan pasal perubatan nie memang banyak. aku pun baru je dekat lima bulan belajar dalam bidang nie. aku bersyukur sangat dapat duduk dalam bidang nie. dan harapan aku dapat lah membantu orang ramai suatu hari nanti dan terutamanya dapat membantu dalam kalangan family aku sendiri. InsyaAllah. Doakan aku dapat mencapai cita cita aku sebagai Doktor Orthopaedic.

  


  

9 comments:

  1. WAHH , hebat cita cita pakcik sfiq ni , hehe, hopefully tercapai :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amboi. Pakcik yee. InsyaAllah. Moga tercapai. Amin :)

      Delete
  2. comei la...post ni... i like it bro....
    terus an usha anda..kmi sentiasa support...:)

    ReplyDelete
  3. Ketika mengambil pengajian Kejuruteraan Elektronik Perubatan tidak dapat lari belajar subjek Human Anatomy dan Physiology ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada jugak eeh? Bagus lah, semua dapat belajar benda yang sama.

      Delete
  4. bagi aku orang yang belajar perubatan nih sgt cool and hebat..

    ReplyDelete
  5. Wah cemburu pulak bila bro update dapat masuk dalam bidang nie. Saya memang minat gila dalam bidang ini. But until now spa still tak bagi jawapan lagi. Goodluck bro :)

    ReplyDelete

Pot Pet Sini Sikit EH (^_^)