Syafiq Rashid

My photo
Kuala Lumpur, Malaysia
Assalamualaikum. Nama sudah tertera diatas. Currently study Medical Assistant at Pusrawi International College of Medical Sciences. InsyaAllah :) ѕтαят ωιтн вιѕмιℓℓαн. єи∂ ωιтн αℓнαм∂υℓιℓℓαн. ραтιєи¢є ωιтн ѕυвнαиαℓℓαн. ρяσмιѕє ωιтн ιиѕуααℓℓαн. уσυя ℓιfє ωιℓℓ вє вℓєѕѕє∂ ву αℓℓαн ѕωт :')

Sunday 9 December 2012

Doa Ketika Hujan :)

ASSALAMUALAIKUM

salam Ahad yang penuh kebahagiaan . dah petang cenggini , mula lah bosan datang . so , buka blog dan terus update untuk korang ;)

erm , sekarang nie selalu sangat hujan . betul tak tipu . kalau kat tempat aku selalunya petang lah start hujan . dan sekarang nie pun tengah hujan . bila dah hujan nie kita jangan lah pulak merungut sebab hujan . malah sepatutnya kita patut bersyukur sebab hujan tu adalah rahmat dari Allah . 

dan korang kena tahu yang salah satu waktu mustajab atau waktu doa tidak akan ditolak ialah waktu hujan macam nie lah . jadi , kita kena lah ambil peluang yang sangat berharga nie untuk berdoa kepada Allah . doa apa saja . doa yang baik baik . in sha Allah diperkenankan :)

Doa ketika hujan :

اَللَّهُمَّ صَيِّبًا نَافِعًا
[ Allahumma Shoyyiban Na’fian ]
 
Yang bermaksud :
Ya Allah turunkanlah hujan yang bermanfaat (HR. Bukhari) Berdoalah ketika hujan kerana waktu itu doa mustajab: “Dua doa yang tidak pernah ditolak ; doa ketika waktu azan dan doa ketika waktu hujan”. (HR. Hakim/dishahihkan oleh Adz-Dzahabi ).
 ha , selain dari doa nie , kita boleh jugak doa untuk benda yang lain . agak agak nampak awan mendung bergerak dengan sound effect macam dalam citer hantu tu , cepat cepat lah sedia kan doa banyak banyak . hehehe :)
 kita sebagai hamba Allah yang meminjam dibumi milik-Nya nie jangan sombong . minta lah bantuan daripada Allah . tatkala hujan turun membasahi bumi , berdoalah dengan gigih , tekun dan tawaduk . in sha Allah , doa kita diterima oleh Allah S.W.T . haa , amik kau ayat . sikit punya sastra lagi . haha , bukan cara penyampaiyan yang difikirkan . sebaliknya , maksud ayat yang mendalam tu yang patut dikejar dan diketahui .
  p/s : maaf atas penggunaan ''AKU" kepada yang lebih tua.
 
 
 
   

6 comments:

  1. yup, ustaz NMH selalu pesan dulu time skolah, berdoalah banyak2 time hujan, =)

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. bukan ustaz je yang boleh bagi benda macam nie :)

      Delete
  3. follow balik ya http://jodyworld.id-fb.com/

    ReplyDelete

Pot Pet Sini Sikit EH (^_^)