Syafiq Rashid

My photo
Kuala Lumpur, Malaysia
Assalamualaikum. Nama sudah tertera diatas. Currently study Medical Assistant at Pusrawi International College of Medical Sciences. InsyaAllah :) ѕтαят ωιтн вιѕмιℓℓαн. єи∂ ωιтн αℓнαм∂υℓιℓℓαн. ραтιєи¢є ωιтн ѕυвнαиαℓℓαн. ρяσмιѕє ωιтн ιиѕуααℓℓαн. уσυя ℓιfє ωιℓℓ вє вℓєѕѕє∂ ву αℓℓαн ѕωт :')

Saturday 11 February 2012

Memberi Lebih Baik Daipada Menerima :)

Bismillahirrahmanirrahim// Okay , setelah berjalan-jalan dalam facebook dan setelah berchot-chat dengan member-member tiba-tiba ternampak satu post . Tak tahu kenapa post tuu buat aku betul-betul tetarik . Korang nak baca ?? Baguss !! Mesti baca :

Pensel : Saya minta maaf.
Pemadam : Utk apa? Awak tak buat salah pun.
Pensel : Saya minta maaf disebabkan saya, awak cedera. Setiap kali saya buat silap, awak pasti berada di situ utk membetulkan kesilapan saya. Tapi setiap kali awak memadam kesilapan saya, awak kehilangan sebahagian dari diri awak. Awak menjadi semakin kecil.
Pemadam : Itu betul, tapi saya langsung tak kisah tentangnya kerana saya dibuat utk membetulkan kesilapan yg awak buat. Walaupun suatu hari nanti saya tahu yg saya pasti akan hilang, saya berbangga dengan kerja saya ini. Jadi janganlah risau. Saya tak mahu melihat awak brsedih.

# Ingatlah, ibubapa kita juga boleh diibaratkan sebagai Pemadam manakala kita pula sebagai Pensel. Mereka sentiasa berada di sisi kita, membetulkan segala kesilapan yg kita lakukan..mereka adlh ibarat pemadam terbaik utk anak-anak mereka..Selagi mereka hidup jangan sia-siakan mereka...

# Jagalah ibubapa anda & balaslah jasa mereka dgn kebaikan...
Okay dah baca ?? Macam mana ? Bagi aku cerita nie buat aku tertarik sangat . Yela , walaupun cerita tu hanya 1 bayangan semata-mata . Itu cuma sebagai contoh yang kita boleh ibaratkan sama seperti kehidupan kita . Kalau kita buat silap , pasti ada yang akan membetulkan kesilapan kita tu . Macam pemadam ! Dia sentiasa ada untuk pensel bila pensel buat silap . 

Okay , tak nak celoteh panjang-panjang . nak cakap sikit ajee . Kita nie sebagai umat di muka bumi nie memang sentiasa melakukan khilaf kan ?? Oleh itu (ceh ayat aku) , bila ada orang yang membetulkan kesilapan kita , kita mestilah terima dengan hati yang terbuka . Jangan lah pulak marah orang tuu balik . Korang penah nampak tak kalau orang tuu buat silap ada orang yang tegur mesti orang yang buat silap tuu marah balik orang yang tegur tuu kan ?? Tak senonoh betul . Tak baik macam tuu . Kita kena lah terima teguran dia tuu . Nak-nak orang yang tegur kita tuu ahli keluarga kita sendiri .

Nasihat Seorang Ibu
Gambar Sekadar Hiasan

Okay lah , panjang dah entry nie . Nie bukan ditujukan dekat sesiapa . Nie adalah nasihat untuk semua termasuk makhluk yang menaip entry nie sendiri . Okay , terima kasih baca entry sempoii nie (^_^)v 

No comments:

Post a Comment

Pot Pet Sini Sikit EH (^_^)